یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

سئو چیست و نحوه سئو وردپرس به چه صورت است؟

۱۸۸ بازديد
تا به حال با خود فکر کرده اید چگونه برخی از وبسایت ها قرار گرفتن در صفحه اول گوگل به موفقیت دست پیدا می‌کنند و زمانی که ما مطلب خاصی را جستجو می کنیم در اول لیست نتایج جستجو قرار می گیرند؟ وبسایت‌های مذکور دارای رتبه بهتری نسبت به بقیه سایت ها هستند و این را مدیون استفاده از تکنیک‌های اصولی و قدرتمندی هستند که به آن بهینه‌سازی موتورهای جستجو ( Search Engine Optimization ) یا به طور خلاصه سئو ( Seo ) می‌گویند. سئو مفهومی است که کاربران اینترنت و افرادی که در زمینه طراحی سایت یا دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند، به خوبی با آن آشنا هستند. شما نیز به طور قطع بارها و بارها با این کلمه رو به رو شده اید. اما آیا معنا و مفهوم دقیق آن را می دانید؟ با کاربرد آن آشنا هستید؟ با چگونگی استفاده از سئو در وردپرس تا چه حد آشنایی دارید؟ دانستن همه این نکات به شما کمک می کند تا بتوانید کسب و کار اینترنتی موفق تری داشته باشید. در ابتدا باید بگوییم سئو کار ساده ای نیست و انجام یک سئوی حرفه ای، نیازمند دانش و تجربه کافی در این زمینه است. اما شما می توانید با یادگیری نکات پایه و ابتدایی سئو، تا حد زیادی نیازهای خود را در این زمینه رفع کنید. همانطور که می دانید الگوریتم های موتور جستجو اغلب تغییر می کنند و تاکتیک های سئو در واکنش به این تغییرات تکامل می یابند. بنابراین اگر این کار را به اشتباه انجام دهید، قطعا نتیجه دلخواه خود را دریافت نخواهید کرد. در این مقاله ما قصد داریم نکات اولیه و پایه سئو و نحوه انجام ابتدایی ترین نکات سئو توسط خودتان را برای شما توضیح دهیم، با ما همراه باشید.  

سئو چیست؟

همانطور که گفته شد، سئو به معنی بهینه سازی موتورهای جستجو است. به طور کلی، به هر عملی که به صورت اصولی و بدون تقلب، فریبکاری یا دستکاری موتورهای جستجو، در جهت بهبود رده بندی سایت و بهینه سازی موتورهای جستجو انجام شود، سئو گفته می شود. قرار گرفتن در صدر رتبه بندی نتایج موتورهای جستجو همواره دغدغه اصلی صاحبان سایت ها و کسب و کارهای اینترنتی بوده است. در سالهای گذشته، برخی افراد از روش های فریبکارانه ای برای بهبود رتبه خود در موتورهای جستجو استفاده می کردند، مثلا با دستکاری الگوریتم ها، استفاده از لینک های نامعتبر، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی سعی در گول زدن موتورهای جستجو داشتند. اما امروزه با پدید آمدن الگوریتم های مختلفی مانند الگوریتم پنگوئن، الگوریتم مرغ مگس خوار، الگوریتم پاندا و ... امکان استفاده از روش های فریبکارانه وجود ندارد یا به عبارت بهتر این اقدامات به حداقل رسیده اند. بنابراین برای اینکه بتوانید نتایج دراز مدت و مثبتی به دست بیاورید باید سئوی سایت را به صورت اصولی و اخلاقی انجام داد. برای اینکه درک بهتری از سئو، دلیل اجرای آن و چگونگی اجرا داشته باشیم، بهتر است ابتدا با نحوه کار موتورهای جستجو آشنا شویم.  

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

گوگل یا هیچ موتور جستجوگر دیگری قادر نیست در یک لحظه تمام وب را برای یافتن کلمه کلیدی مد نظر شما جستجو کند. بنابراین همه موتورهای جستجو، تنها در پایگاه داده ای که در اختیار دارند به جستجو می پردازند و از آن طریق نتایج مورد انتظار مخاطبان را نمایش می دهند. پس هدف ما از انجام سئو  و قرار گرفتن در رتبه بالای موتورهای جستجو، در اصل قرار گرفتن در رده بالایی از پایگاه داده های این موتورهای جستجو است. موتور جستجوگر، دارای بخش های مختلفی است که به کمک آن ها اطلاعات مورد نیاز را از قبل جمع آوری، تجزیه و تحلیل می کند و سپس آن هارا در پایگاه داده اش ذخیره کرده و زمانی که کاربر مطلبی را جستجو می کند، تنها در همین پایگاه داده ها به جستجو می پردازد. بخش های مختلف یک موتور جستجوگر عبارتند از: Spider  (عنکبوت): نرم افزاری است که وظیفه جمع آوری اطلاعات برای موتور جستجو را به عهده دارد. اسپایدر وارد سایت های مختلف می شود، محتوای موجود در سایت را بررسی کرده و بر اساس آن، اطلاعاتی را به موتور جستجو می رساند. اسپایدر کدهای HTML موجود را مورد بررسی قرار می دهد.   Crawler (خزنده): کراولر به نوعی فرمانده اسپایدر محسوب می شود. این نرم افزار به اسپایدر دستور می دهد که کدام صفحه را مورد بررسی قرار دهد و به کدام لینک یا آدرس برود. این نرم افزار می تواند از قبل برنامه ریزی شود که کدام لینک ها را به اسپایدر بدهد.   Indexer (بایگانی کننده): کلیه اطلاعاتی که در مراحل قبلی توسط اسپایدر جمع آوری شده اند، به این قسمت ارائه می شوند. در این قسمت، اطلاعات تجزیه و تحلیل می شوند، به پارمترهای کوچک تر تقسیم شده و با یک عدد (که برای رتبه بندی به کار می رود)، طبقه بندی می شوند.   Database (پایگاه داده): همه اطلاعاتی که در ایندکسر تجزیه و تحلیل شده بودند، وارد این بخش شده، گروه بندی و کدگذاری نهایی بر روی آن ها انجام می شود و سپس ذخیره می شوند.   Ranker (سیستم رتبه بندی): زمانی که کاربر عنوانی را در گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگری)، جستجو می کند، سیستم رنکر یا رتبه بندی، مطالب موجود در دیتابیس موتور جستجوی مربوطه را، بر اساس میزان ارتباط آن ها با عنوان جستجو شده توسط کاربر مرتب کرده و برای کاربر به نمایش می گذارد. لیست نهایی که ما به عنوان نتایج جستجو مشاهده می کنیم، در واقع این فرآیند را طی کرده است.     حال که با نحوه کار موتورهای جستجو تا حدودی آشنا شدید، بیشتر به اهمیت رتبه سایت در موتورهای جستجو پی میبرید. برای اینکه بتوانیم بخش های مختلف موتور جستجو را قانع کنیم تا سایت ما را به عنوان بخشی از دیتابیس خود در نظر بگیرند، لازم است فاکتورهای مد نظر آن ها را فراهم کنیم. در اینجاست که سئو وارد عمل می شود. اگر بتوانید سئو را به صورت حرفه ای و درست پیاده سازی کنید، می توانید از نتایج بلند مدت و مثبت آن مطمئن باشید. اما باید در این زمینه دقت کافی داشته باشید. در اینجا انواع سئو را با یکدیگر بررسی می کنیم.  

انواع سئو : سئو کلاه سفید , سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سیاه چیست ؟

سئو انواع مختلفی دارد، سئوی کلاه سفید (white hat) , سئوی کلاه سیاه (black hat) , سئوی کلاه خاکستری ( gray hat ) , سئوی درون صفحه ای (on page) و سئوی بیرون صفحه ای (off page) از انواع مختلف سئو هستند که شاید با آن ها آشنا باشید.

سئو کلاه سفید چیست ؟

سئو اگر از روش درست و اصولی انجام گیرد می تواند به پیشرفت و بهینه سازی سایت شما کند، به این روش اصولی و به دور از هرگونه تقلب و مطابق با قوانین موتورهای جستجو، سئوی کلاه سفید گفته می شود.

سئو کلاه سیاه چیست ؟

نقطه مقابل سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه قرار دارد. یعنی به مجموعه اقداماتی که با تقلب، فریبکاری، دستکاری الگوریتم های جستجو و به طور کلی به روش های غیر اصولی انجام می شود، سئوی کلاه سیاه گفته می شود. چندین سال پیش، بسیاری از صاحبان وبسایت ها، با استفاده از روش سئوی کلاه سیاه، سعی در بهینه سازی سایت خود داشتند، اما همانطور که گفته شد با پیشرفت الگوریتم های گوگل، امروزه این کار به راحتی گذشته نیست و گوگل خیلی سریع با موارد تخلف برخورد می کند.

سئو کلاه خاکستری چیست ؟

سئو کلاه خاکستری ما بین سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید قرار دارد و به معنی استفاده از روش های سئو کلاه سیاه در حاشیه امن سئو کلاه سفید است. بطور کلی میتوان گفت سیاه کلاه خاکستری روشی نه غیرمجاز ولی پرریسک است که فقط افراد فوق حرفه ای و متخصص در شرایطی خاص از آن استفاده خواهند کرد.

سئو داخلی یا on-page seo چیست ؟

به مجموعه اقداماتی که شما در داخل سایت برای بهینه سازی و بهبود سایت انجام می دهید، سئوی داخلی گفته می شود. این اقدامات شامل انتشار محتوای مناسب، استفاده از تصاویر مناسب، کلمات کلیدی مناسب، لینک های داخلی و ... است. سئوی داخلی یا on page پایه و اساس تمام اقداماتی است که شما برای بهینه سازی سایت خود انجام می دهید، زیرا بیشترین کنترل را بر روی آن دارید و می توانید نکات مد نظر خود را در این بخش اجرا کنید.

سئو خارجی یا off-page seo چیست ؟

در مقابل سئوی داخلی، سئوی خارجی off-page seo قرار دارد. کلیه اقداماتی که در بیرون از سایت، برای بهبود و ارتقا انجام می شود، از جمله لینک های خارجی و ... شامل سئوی خارجی می شوند.  

نحوه اجرای سئو در وردپرس به چه صورت است؟

ارتقای سئوی وردپرس جهت افزایش بازدیدکنندگان سایت شما بسیار ضروری و مهم است. شما می توانید با یادگیری اصول اولیه خودتان میتوانید این کار را انجام دهید و یا با آگاهی از قیمت سئو وردپرس آنرا به متخصصان زبده بسپارید. برای اینکه بتوانید سئو را در وردپرس به بهترین نحو اجرا کنید، این نکات را به خاطر بسپارید:  

در سئو وردپرس از URL های سازگار با سئو استفاده کنید:

URL های سازگار با سئو، شامل کلماتی هستند که به شکل واضح و مشخص به محتویات مطلب لینک شده اشاره می کنند و هم برای انسان ها و هم برای موتورهای جستجو، قابل فهم می باشند. از کلمات و عبارات بی معنی استفاده نکرده و سعی کنید از کلمات کلیدی استفاده کنید.نمونه ای از URL سازگار با سئو: https://wordpress.com/install-plugins/ نمونه ای از URL ناسازگار با سئو: /؟https://wordpress.com/DFSF

پلاگین مناسب سئوی وردپرس خود را انتخاب کنید:

پلاگین های مختلفی برای سئو در وردپرس وجود دارد. وقت آن رسیده است تا بهترین پلاگین سئوی وردپرس را انتخاب کنید، بهترین انتخاب برای شما می تواند بین دو گزینه محبوب یعنی Yoast  SEO و All in One SEO Pack خواهد بود که هر یک دارای امکانات متنوعی هستند و شما بر حسب نیاز خود می توانید از آن ها استفاده کنید.  

نسخه HTML نقشه سایت خود را در وردپرس اضافه کنید:

یک نقشه سایت XML فرمت بخصوصی از فایل است که که همه صفحات سایت شما در آن لیست شده است، به این ترتیب موتورهای جستجو راحت تر می توانند شما را پیدا کنند.

سایت با www یا بدون www مناسب سئو است:

اگر قصد راه اندازی سایتی جدید برای خود را دارید، باید مشخص کنید می خواهید سایت شما با www باشد یا خیر. موتورهای جستجو این دو مورد را متفاوت در نظر می گیرند، بنابراین شما باید یکی را انتخاب کنید. البته در نظر داشته باشید که هیچ یک برتری خاصی نسبت به دیگری ندارد، اما در هر صورت با رفتن به قسمت تنظیمات وردپرس، باید یک مورد را برای خود انتخاب کنید و برای سایت خود استفاده کنید.

ایمن سازی سایت وردپرس برای سئو:

اطمینان حاصل کنید که از SSL و HTTPS استفاده می کنید. به لحاظ فنی، وبسایت هایی که از امنیت بیشتری برخوردارند و از موارد گفته شده بهره می برند، در سئو جایگاه بهتری به دست می آورند.

اضافه کردن سایت به وبمستر تولز یا Google Search Console :

کنسول جستجوی گوگل ابزاری مخصوص گوگل است و به توسعه دهندگان وب سایت ها نگاهی کلی به نحوه دیده شدن سایت توسط موتورهای جستجو می دهد. شما از این طریق می توانید ببینید سایتتان به چه صورت دیده می شود و اگر مشکلی در جستجو وجود داشته، این ابزار، ایندکس کردن سایت را متوقف کرده و به شما خبر می دهد تا مشکل ایجاد شده را رفع کنید.

بهینه سازی محتوای سایت در سئو وردپرس:

همانطور که می دانید، محتوا یکی از مهمترین قسمت های یک سایت است و باید به آن توجه زیادی داشته باشید. این موضوع در سئو نیز نقشی تعیین کننده ایفا می کند. بنابراین باید نهایت دقت و تمرکز خود را بر روی این بخش بگذارید.

بهینه سازی سرعت سایت:

یکی از مواردی که در سئوی وردپرس سایت نقش بسیار مهمی ایفا می کند، سرعت لود شدن سایت است. کارشناسان معتقدند که کاربران در عرض چند ثانیه تصمیم می گیرند که در یک سایت بمانند یا از آن خارج شوند. پس زمان لود شدن نقش مهمی در جذب مخاطب ایفا می کند. هرچه سایت سریع تر برای مخاطب لود شود، او انگیزه بیشتری برای ماندن در سایت شما پیدا می کند.

بهینه سازی تصاویر برای سئو وردپرس:

با اینکه تصاویر و عکس ها می توانند تاثیر بیشتری بر روی مخاطب داشته باشند، اما اگر حجم و اندازه مناسبی برای آن ها در نظر نگیرید، باعث کند شدن سرعت لود سایت می شود و به این ترتیب مخاطبان از بازدید سایت شما صرف نظر کرده و یک امتیاز منفی برای سایتتان محسوب می شود. پس فراموش نکنید که تصاویر مناسب و کم حجمی انتخاب کنید. همچنین در نظر داشته باشید که حتما تگ های title و alt را هنگام آپلود تصاویر به آنها اضافه کنید.

بهینه سازی کامنت ها در وردپرس:

تعداد بالای کامنت ها، نشان دهنده وجود مخاطبان بیشتر و جذب ترافیک بیشتر برای سایت شما و گرفتن بک لینک هستند. اما همیشه و هر کامنتی، نمی تواند به بهبود سایت شما کمک کند، زیرا برخی از کامنت ها اسپم هستند و این موضوع حتی می تواند رتبه سایت شما را نیز کاهش دهد. پس لازم است با استفاده از پلاگین های موجود بر روی وردپرس که برای مبارزه با کامت های اسپم طراحی شده اند، کامنت های خود را بهینه کنید.

برای تولید محتوا سئو شده در وردپرس باید به چه نکاتی توجه کرد؟

  1. نیازهای خوانندگان را در نظر بگیرید و با توجه به آن نیازها، محتوای مناسب را تولید کنید.
  2. تمرکز خود را بر روی کلمات کلیدی مناسب قرار دهید و از آن ها در جای صحیح و مناسب خود استفاده کنید.
  3. استفاده از لینک ها را فراموش نکنید!
  4. از عناوین جذاب و مرتبط با متن خود استفاده کنید و از عناوین بی ربط به هیچ عنوان استفاده نکنید. همچنین از تگ های h1 , h2  و ... برای زیر عنوان ها استفاده کنید.
  5. محتوای کامل و جامعی برای مخاطبان خود تولید کنید که در عین اینکه همه موارد مورد نیاز مخاطب را در بر می گیرد، کاملا قابل فهم بوده و برای همه مخاطبان مناسب باشد.
  6. از مطالب روز استفاده کنید و سعی کنید همیشه سایت خود را تازه نگه دارید.
  7. با تاکید بسیار زیاد، از نوشتن محتوای کپی و تکراری خود داری کنید، زیرا یکی از مواردی که گوگل حساسیت زیادی بر روی آن داشته و در سئوی سایت شما تاثیر بسیار مهمی دارد، محتوای منحصر به فرد است، پس این نکته را نیز به خاطر داشته باشید. اگر گوگل محتوای شما را تکراری و کپی تشخیص بدهد، شما با جریمه از سوی گوگل رو به رو خواهید شد و در صورت تکرار از لیست جستجو حذف خواهید شد! پس این نکته را فراموش نکنید.
  8. توضیحات متای مناسب را به نوشته خود اضافه کنید. توضیحات متا، چکیده ای از مطلب کلی شما را برای خوانندگان شرح می دهند، به این صورت که زمانی که مخاطب مطلبی را در گوگل جستجو می کند و سایت شما به عنوان یکی از سایت های مربوطه در نتایج جستجو نشان داده می شود، با خواندن توضیحات متا می تواند ببیند مطلب شما مورد نیاز او هست یا خیر، پس توضیحات مختصر و مفیدی بنویسید و سعی کنید مهمترین نکته مطلب خود را در چند جمله توضیح دهید.
  9. از تگ ها و برچسب های مناسب استفاده کنید. این نکته نیز بسیار مهم و موثر است، برچسب هایی متناسب با مطلب خود انتخاب کنید و از آن ها استفاده کنید.
  10. دسته بندی کردن مطالب را فراموش نکنید. وردپرس به شما این امکان را می دهد تا مطالب خود را در دسته های مختلف قرار دهید، از این قابلیت استفاده کنید و سایت خود را مرتب نگه دارید.
کلام آخر  در انتها لازم است بار دیگر بر روی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در سئو یعنی محتوا تاکید کنیم. همانطور که بارها و در مطالب مختلف اشاره شده است، مخاطبان از طریق محتوا جذب سایت شما می شوند، شما باید از مطالب جذاب، منحصر به فرد، جدید، جامع و متناسب با نیازهای مخاطبان استفاده کنید تا بتوانید هم مخاطبان قدیمی خود را حفظ کرده و هم مخاطبان جدیدی به دست بیاورید. پس این موضوع را حتما مورد توجه قرار دهید. مطالبی که در این مقاله گفته شد، مباحث ابتدایی و پایه سئو محسوب می شوند و جهت آشنایی شما با مفهوم سئو مطرح شدند. شما برای اینکه بتوانید در این زمینه موفق تر باشید، نیاز به تمرین، پشتکار و یادگیری روزافزون دارید، امیدواریم این مقاله راهنمای شما در این راه نسبتا دشوار باشد.   منبع : مرجع طراحی سایت و سئو سایت مهندس امیر لطفی عمران  
منبع مطلب : وب سایت رسمی مهندس امیر لطفی عمران
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.