یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

راهنمای صفر تا صد برای طراحی سایت

۲۲۵ بازديد
همواره پیشرفت در کسب و کار و کسب درآمد بیشتر، مهمترین هدف صاحبان شرکت ها بوده است. تحقق این امر به برنامه ریزی و پشتکار، تلاش، دانش و در عین حال توانایی استفاده از امکانات موجود بستگی دارد. یکی از امکاناتی که با پیشرفت تکنولوژی و گسترش اینترنت در دهه های اخیر در اختیار صاحبان کسب و کار قرار گرفته است، توانایی در اختیار داشتن یک وبسایت اختصاصی برای تجارت و کسب و کار است. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که به کسب و کارهای اینترنتی علاقه مند هستید، یا حتی علاقه دارید کسب و کار سنتی خود را به صورت مدرن تری دنبال کنید و به دنبال افزایش درآمد کسب و کار خود از این طریق هستید یا دوست دارید هنر، دانش یا محصولات خود را به صورت گسترده‌تری به عموم مردم نشان دهید، داشتن یک وب‌سایت رسمی در دنیای مجازی بهترین راه برای انجام این کار است. تعداد زیادی از کاربران اینترنت در سرتاسر جهان، از کامپیوترها، تبلتها و تلفنهای هوشمند خود برای تحقیق در مورد محصول یا شرکت مد نظر خود استفاده می کنند و سپس نسبت به خرید یا استفاده از آن خدمات یا محصولات اقدام می کنند. بنابراین اگر شما وب سایت کاری مخصوص خود را نداشته باشید، تمام این قابلیت بالقوه را از دست می دهید. اما طراحی وبسایت حرفه ای که بتواند در بالای لیست موتورهای جستجو قرار بگیرد و نیازهای مخاطب را برطرف کرده و توانایی رقابت با دیگران را داشته باشد، کار راحتی نیست. این کار نیازمند دانش، تجربه و تخصص لازم است. ما در این مقاله قصد داریم یک تعریف کلی ازطراحی سایت، انواع مختلف سایت ها و روش های مختلف طراحی آن ها، پروسه کلی و مراحل طراحی سایت، هدف از طراحی سایت و مشاوره های لازم پیش از انجام این کار را برای شما توضیح دهیم تا بتوانید بهتر و راحت تر برای طراحی سایت خود تصمیم گیری کنید. پس اگر قصد دارید برای خود یک سایت کاربردی و خوب داشته باشید، تا انتها با ما همراه باشید.  

طراحی سایت چیست؟

پیش از هر چیزی، در ابتدا باید با مفهوم طراحی سایت آشنا شویم. طراحی سایت چیست؟ اگر بخواهیم این مفهوم را به ساده ترین شکل ممکن بیان کنیم، باید بگوییم طراحی سایت به معنی طراحی و ایجاد یک وب سایت جدید یا بروزرسانی یک وب سایت قدیمی است. اما همانطور که گفته شد، طراحی سایت مفهوم گسترده تر و پیچیده تری دارد. به عبارت بهتر، طراحی سایت حرفه ای، به معنی ایجاد یک بستر اینترنتی برای فروش محصولات یا خدمات، اطلاع رسانی و اخبار، آموزش، نمایش و ... است. طراحی وب سایت مراحل مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به خریداری هاست، طراحی و دیزاین گرافیکی ، کدنویسی صفحات ، تولید محتوا و در نهایت اجرای سئو و فعال نگه داشتن سایت اشاره کرد. اما برای اینکه بتوانید در این زمینه به نتیجه دلخواه خود برسید، باید از دانش و تخصص کافی برخوردار باشید یا  از متخصصان و طراحان سایت حرفه ای برای کار خود استفاده کنید.  

طراح سایت کیست؟

در کل به فردی که مسئولیت طراحی، نگه داری و به روزرسانی یک وب سایت را بر عهده داشته باشد، طراح سایت می گویند. یک طراح سایت می تواند وظایف مختلفی از جمله کدنویسی، طراحی گرافیکی، پشتیبانی و ... را بر عهده داشته باشد. از آنجا که مهمترین بخش در راه اندازی و اداره یک وبسایت، طراحی درست و اصولی آن است، نقش طراح سایت بسیار حائز اهمیت است و نباید راحت از آن عبور کرد. طراحی سایت با توجه به نوع آن متفاوت خواهد بود، سایت ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.  

انواع مختلف سایت

سایت ها انواع مختلفی دارند. گاهی ممکن است شما سایتی شخصی برای خودتان بخواهید و قصد داشته باشید مطالب مد نظر خود را صرفا جهت بازدید کاربران و گاهی تبادل نظر با آن ها در سایت خود بگذارید. اما گاهی اوقات وب سایت شما جنبه تجاری و کاری پیدا می کند، به نحوی که قصد شما از راه اندازی یک وبسایت، کسب درآمد از آن سایت یا کمک به افزایش درآمد شغل فعلیتان از طریق آن سایت است. در این صورت مدل طراحی های سایت ها متفاوت خواهند بود. انواع وب سایت های اینترنتی عبارتند از: شما باید با توجه به نیاز خود، نوع سایت مد نظر را انتخاب کرده و سپس سایتی متناسب با آن طراحی کنید. اما طراحی سایت نیز روش های مختلفی دارد که باید به آن ها توجه کنید. انواع روش های طراحی سایت عبارتند از:  
  • طراحی سایت استاتیک: این نوع طراحی اصولا برای سایت هایی انجام می شود که تغییرات کمی دارند، خدمات آنلاین در آن ها ارائه نمی شود و هدف آن ها صرفا شناساندن محصولات یا خدمات به مخاطبان است. این طراحی، در ابتدا کم هزینه است و برای افرادی که قصد ندارند هزینه زیادی برای سایت خود هزینه کنند مناسب است. همچنین نسبتا از امنیت بالایی برخوردار است. اما در عین حال توانایی ویرایش و افزودن محتوا در آن دشوار است، دارای سئوی ضعیفی است و نمی توان خدمات چندانی با استفاده از این نوع سایت ها به مخاطبان ارائه داد.بنابراین اگر قصد دارید مثلا یک سایت ارائه خدمات آنلاین یا یک سایت فروشگاهی راه اندازی کنید، این نوع طراحی برای شما مناسب نیست.
  • طراحی سایت داینامیک: در مقابل طراحی سایت استاتیک، طراحی سایت داینامیک قرار گرفته است. اگر شما قصد طراحی یک سایت فروشگاهی یا ارائه خدمات آنلاین را دارید، باید از این نوع طراحی استفاده کنید. این نوع طراحی، در ابتدا کمی هزینه بیشتری نسبت به طراحی سایت داینامیک دارد، اما از مزایای آن می توان به سئوی قوی، امکان به روز رسانی ۲۴ ساعته بدون هزینه اضافه، دیتای کم حجم، دارا بودن پنل اختصاصی مدیریت و ... اشاره کرد.
پس از آنکه نوع طراحی سایت را انتخاب کردید، نوبت به مهمترین مرحله که همان طراحی نهایی سایت است می رسد. در ادامه مراحل طراحی سایت را مرور می کنیم.  

مراحل طراحی سایت چیست ؟

برای اینکه بتوانید یک وبسایت خوب و حرفه ای داشته باشید و بتوانید از آن طریق کسب درآمد کنید، باید مراحل زیر را به خاطر نگه دارید:
  • انتخاب و خرید هاست یا میزبان برای سایت: اولین مرحله در طراحی سایت، انتخاب و خرید هاست برای سایت است. هاست یا فضای میزبان، موجب می شود تا دیگران بتوانند سایت شما را مشاهده کنند. اطلاعات سایت شما، بر روی هاست قرار می گیرد و با توجه به حجم سایت، باید هاست مناسبی برای این کار در نظر بگیرید. کیفیت هاست انتخابی نیز در بالا رفتن کیفیت سایت شما بسیار موثر است. همچنین باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که مخاطبان شما بیشتر از ایران هستند یا خارج از ایران. اگر مخاطبان شما بیشتر از داخل ایران هستند، از هاست های ایرانی برای سایت خود استفاده کنید که سایتتان سرعت بیشتری داشته باشد، در غیر این صورت از هاست های خارجی استفاده کنید. سعی کنید هاستی را برای خود انتخاب کنید که دارای پشتیانی ۲۴ ساعته باشد تا اگر در طول شبانه روز سایت شما دچار مشکل شد، بتوانید به سرعت مشکل ایجاد شده را رفع کنید.
  • انتخاب نام دامین یا دامنه: دامین، نامی است که مخاطبان با وارد کردن آن در مرورگر خود، می توانند به سایت شما دسترسی داشته باشند. برای انتخاب نام دامنه خود دقت زیادی به خرج دهید و آن را از شرکت های معتبر خریداری کنید. (بسیاری از ارائه دهندگان هاست، دامنه نیز برای شما ثبت می کنند). سعی کنید نامی که انتخاب می کنید جالب توجه، نه خیلی کوتاه و نه خیلی بلند و در عین حال بیان کننده کسب و کار شما باشد و از نام های عجیب و بدون محتوا برای این کار خود داری کنید.
  • طراحی گرافیکی و کدنویسی و طراحی کلی سایت: در این مرحله شما باید از یک متخصص حرفه ای در زمینه طراحی سایت کمک بگیرید یا خودتان دانش کافی در این زمینه را به دست بیاورید. زیرا لازم است کدنویسی هایی برای صفحات مختلف انجام شود و سپس طراحی گرافیکی متناسب با نیازها صورت بگیرد.
  • برنامه ریزی قسمت های مختلف سایت: پس از آنکه طراحی انجام شد، لازم است دسته بندی های مد نظر روی آن انجام بگیرد. مثلا اگر سایت شما جنبه آموزشی و اطلاع رسانی داشته باشد، باید بخش های آموزش، پادکست، بخش مقالات، ویدئوها و تصاویر و ... همه مرتب و دسته بندی شوند و طراحی های نهایی بر روی سایت انجام گیرد. به خاطر داشته باشید که اگر می خواهید سایت موفق و خوبی داشته باشید، باید همه مراحل را به دقت و کامل اجرا کنید.
  • آپلود سایت بر روی هاست: مرحله پایانی و نهایی برای طراحان سایت، آپلود کردن آن بر روی هاست خریداری شده است. در این مرحله سایتی که طراحی شده و مورد بازنگری قرار گرفته و ایرادات آن رفع شده، بر روی فضای هاست آپلود می شود تا در دسترس عموم قرار بگیرد. در این مرحله هر شخصی می تواند با وارد کردن آدرس دامنه شما، وارد سایتتان شده و از مطالب آن استفاده کند. پس سعی کنید دسته بندی، مطلب گذاری، طراحی گرافیکی و ... را تا پیش از به اجرا در آوردن این مرحله کامل کنید.
تا اینجای کار شما صاحب یک وبسایت شده اید. اما قسمت مهمتر ماجرا، به روز نگه داشتن و ترویج و تبلیغ آن وبسایت و در نتیجه توانایی کسب درآمد از آن است. یکی از بهترین روش های ارتقا و بهینه سازی وب سایت، سئوی دقیق و مناسب سایت است. همانطور که می دانید سئو به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو است، یعنی شما باید با اجرای سئو بر روی سایت خود، آن سایت را برای موتورهای جستجو بهینه کنید تا بتوانید در لیست موتورهای جستجو در رده های بالا قرار بگیرید و مخاطبان بتوانند به سایت شما دسترسی داشته باشند. در مقالات قبلی راجع به سئو و نحوه اجرای آن توضیحات کاملی ارائه شده است و شما می توانید با مطالعه آن ها اطلاعات کاملی در این رابطه به دست بیاورید.  

پیش از طراحی سایت با چه افرادی مشورت کنیم؟

شاید در نگاه اول، داشتن یک سایت یا طراحی سایت موضوع ساده و پیش پا افتاده ای به نظر برسد. اما اگر با این موضوع به صورت حرفه ای و اصولی رو به رو نشوید، نمی توانید به نتیجه دلخواه خود برسید. همانطور که گفته شد، سایت ها انواع مختلفی دارند، از سایت های خبری، آموزشی، تفریحی و ... تا انواع وب سایت های فروشگاهی و ارائه خدمات آنلاین. شما باید ابتدا هدف خود را از طراحی و داشتن وب سایت مشخص کنید. برای اینکار می توانید با کارشناسان خبره و حرفه ای در زمینه طراحی سایت و ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ مشورت کنید. این افراد می توانند به شما در این زمینه راهنمایی های کاملی ارائه کنند و سپس شما می توانید با توجه به نوع کسب و کار خود، سایت دلخواهتان را در اختیار داشته باشید. پس از آن لازم است بودجه ای که برای سایت خود کنار گذاشته اید را مشخص کنید. آیا می خواهید سایت کم هزینه و ساده ای داشته باشید یا هزینه برایتان در اولیویت قرار نداشته و کیفیت و جذابیت وب سایت برایتان مهم تر است؟ بحث هزینه و بودجه موضوع مهمی است که پیش از طراحی سایت باید آن را مشخص کنید. سپس تعیین کنید آیا سایت استاتیک می خواهید یا سایت داینامیک؟ برای برخی از صاحبان مشاغل یا مدیران شرکت ها، صرفا داشتن یک وب سایت که اطلاعات اصلی و مهم کسب و کارشان، مثلا نوع کسب و کار، آدرس و اطلاعات شرکت یا سازمان، پرسنل و ... در آن درج شده باشد کفایت می کند، هدف این افراد تنها شناساندن شرکت یا سازمان خود به دیگران است. اما برخی دیگر دوست دارند همواره با مخاطب در ارتباط باشند و قصد آن ها از طراحی سایت، ارائه خدمات آنلاین و ۲۴ ساعته به مخاطبان یا فروش محصولات و خدمات است. همچنین باید مشخص کنید که آیا مایل به دریافت خدمات پشتیبانی سایت، سئو، آموزش وردپرس و ... نیز هستید یا خیر. ممکن است شما در زمینه سئو دارای مهارت و تجربه کافی باشید، در این صورت می توانید سئو سایت را خودتان بر عهده بگیرید، اما اگر در زمینه پشتیبانی سایت یا سئو تجربه کافی را ندارید، بهتر است در ابتدای کار خود، از یک متخصص در زمینه سئو کمک بگیرید و سپس به تدریج و با کسب تجربه کافی، خودتان این کار را انجام دهید. همچنین یکی از مهمترین نکاتی که پیش از اقدام به طراحی سایت باید به آن توجه داشته باشید، زیر نظر گرفتن سایت های رقبا است. به طور قطع در زمینه فعالیت شما، شرکت های بزرگ و موفق دیگری نیز فعالیت دارند که می توانند در زمینه کاری خود حتی بسیار موفق تر از شما نیز عمل کرده باشند. شما باید رقبا را آنالیز کرده، سایت آن ها مورد بررسی قرار دهید، نقاط قوت و نقاط ضعف آن ها را در نظر داشته باشید و در نهایت با توجه به آن نکات، سایت خود را طراحی کنید. برای این کار نیز می توانید از افراد خبره در این زمینه مشورت و راهنمایی بگیرید. برای مشاوره رایگان کلیک کنید ==> مشاوره رایگان طراحی سایت   جمع بندی همانطور که می دانید، برای موفقیت در دنیای دیجیتال و مدرن امروزی، باید پا به پای آخرین تکنولوژی های روز دنیا پیش رفت. روش های سنتی و قدیمی برای کسب درآمد، امروزه جای خود را به روش های مدرن داده اند. امروزه با توجه به همه گیر شدن اینترنت و سهولت دسترسی به آن، کسب و کارهای آنلاین و مشاغل اینترنتی رو به گسترش هستند. صاحبان کسب و کار نیز برای اینکه از این قافله عقب نمانند، باید خود را همسو با این پیشرفت جلو برده و در دنیای دیجیتال غوطه ور شوند. یکی از مهمترین عناصری که امروزه می تواند به موفقیت کسب و کار شما کمک زیادی بکند، فعالیت در دنیای مجازی و همچنین در اختیار داشتن یک وب سایت حرفه ای است. بسیاری از افراد زمانی که نام برندی را می شنوند یا می خواهند درباره محصول یا خدمات به خصوصی تحقیق کنند، بلافاصله به دنبال وبسایت آن در فضای اینترنت و سپس به دنبال صفحات آن در فضای مجازی می گردند. به طور قطع برای خود شما بارها پیش آمده است که نام یک محصول یا شرکتی را می شنوید و اولین کاری که در آن رابطه انجام می دهید، جستجوی نام آن در گوگل است! پس نمی توان اهمیت یک سایت حرفه ای را نادیده گرفت. همچنین با در اختیار داشتن یک وبسایت حرفه ای که در آن بتوانید خدمات مناسبی به مخاطبان خود ارائه کنید، می توانید کلاس کاری خود را نیز بالاتر ببرید، مشتریان جدیدی پیدا کنید، مشتریان قدیمی را با خدمات خود بیشتر آشنا کنید و نتایج درخشان آن را در آینده ای نه چندان دور ببینید. پس اگر تا به به امروز سایت مخصوص به خود را نداشته اید یا نیازی به این کار نمی دیدید، هنوز دیر نیست، همین حالا می توانید اقدام کنید و در کوتاه ترین زمان، وب سایت حرفه ای خود را داشته باشید. شما می توانید در صورت داشتن هرگونه ابهام، سوال، مشاوره یا تناقضی با کارشناسان ما ارتباط برقرار کرده و از خدمات مشاوره رایگان به صورت آنلاین، تلفنی یا حتی حضوری در محل خود، بهره برده و از تجربیات ۱۲ ساله ما در امر طراحی سایت در محیط وردپرس، پشتیبانی و سئو سایت نهایت استفاده را ببرید. به این ترتیب می توانید بهترین کارشناس را برای طراحی سایت کسب و کار خود با دقت و توجه بیشتری انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که آگاه سازی همیشه بهترین راه اعتماد است و هدف ما جلب اعتماد و رضایت شما مشتریان عزیز شماست.
منبع مطلب : وب سایت رسمی مهندس امیر لطفی عمران
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.