شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

اصول نگهداری از سئو: وظایف بسیار مهم روزانه، ماهانه، سه ماهه و سالیانه

۱۸۶ بازديد
سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) بعد از مقوله طراحی سایت، مجموعه فعالیت هایی در جهت بهینه سازی رتبه سایت در گوگل و ... است که برای رسیدن به موفقیت علاوه بر زمان، به استراتژی و تاکتیک های خاصی نیاز دارد. با وجود اینکه بهینه سازی ها وفعالیت های گاه و بی گاه در این زمینه، می توانند تاثیر کوتاه مدتی بر روی افزایش ترافیک داشته باشند، اما رسیدن به یک رتبه بالا در موتورهای جستجو از جمله گوگل، یاهو، بینگ و ... ترافیک پایدار و افزایش نرخ تبدیل، کار دشواری است و با این روش، امکان موفقیت در آن بعید به نظر می‌رسد. به طور کلی، ما می‌دانیم که موتورهای جستجو - به ویژه گوگل - به طور مداوم در حال تغییر و تنظیم سیگنال ها و متغیرهای جدیدی در الگوریتم های خود هستند. گاهی اوقات ما می دانیم چه اتفاقی قرار است در این الگوریتم ها رخ بدهد و در نتیجه می توانیم برای آن ها برنامه ریزی کنیم، اما در اغلب موارد، هیچ اطلاعی از تغییرات احتمالی در الگوریتم های موتورهای جستجو نداریم. هرگاه تغییری در موقعیت یا ترافیک سایت (که به علت تغییرات الگوریتم موتورهای جستجو یا به علت فعالیت هایی از سوی رقیبان ممکن است اتفاق بیافتد) مشاهده کردیم، باید نسبت به آن واکنش نشان دهیم. البته همواره پیشگیری بهتر از درمان است، پس هرگز فعالیت های پیشگیرانه سئو را فراموش نکنید! در این مقاله مهمترین وظایف روزانه، ماهانه، سه ماهه و سالیانه برای بهینه سازی وب سایت و سئو که لازم است بدانید را مطرح خواهیم کرد، با ما همراه باشید...  

وظایف روزانه نگهداری سئو

1-همواره در حال یادگیری باشید به روز بودن در زمینه های مختلف و پیگیری اخبار صنایع گوناگون، یکی از جنبه های حیاتی سئو است که باید در تمام برنامه های مدیریتی لحاظ شود. تغییرات بزرگ را عموما نمی‌توان نادیده گرفت، اما تغییرات کوچکتر و نامحسوس تر، زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کنند که آن ها را نادیده می گیرید!   2-معیارهای فعلی خود را بشناسید نظارت بر معیارهای کلیدی سئو، به طور منظم یا حداقل یک بار در روز بویژه برای برندها و شرکت هایی که به معاملات تجارت الکترونیک یا تعداد9 لیدها متکی هستند، ضروری است.   دانستن اینکه وب سایت شما در جستجو و بر اساس بالاترین معیارها چگونه عمل می کند، برای شناسایی هشدارها ضروری است. این هشدارها شامل موارد زیر هستند:
  • افت واضح یا کلی موقعیت وب سایت در رتبه بندی گوگل
  • کاهش ترافیک ارگانیک از گوگل برای سایت
  • کاهش میزان فروش یا کاهش تعداد لیدها
توانایی تشخیص به موقع و سریع مشکلات، کلید اصلی بر طرف کردن آنهاست.   شما باید بتوانید این مشکلات را قبل از اینکه بر اهداف کلی بازاریابی و کسب و کار شما تاثیر بگذارند، تشخیص دهید و هرگونه روند منفی را معکوس کنید. شما می توانید به طور هفتگی، شاخص کلیدی عملکرد یا KPI هایی را که نیازی به واکنش فوری ندارند، کنترل کنید.   3-تاکتیک های خود را بهبود ببخشید طرح جامع سئو یا راه اندازی یک کمپین، باید هدف، استراتژی و تاکتیک های مشخصی داشته باشد. روند روزانه باید شامل وظایف خاص، نقاط عطف و اقدامات قابل دستیابی باشد که کسب و کار را به سمت پیشرفت سوق دهند. تاکتیک ها می توانند شامل مواردی باشند که برای اولین بار در یک رویکرد چند مرحله ای مورد استفاده قرار گرفته اند. صرف نظر از این، لیست اقدامات فنی خاص سئو داخی یا سئو on-page و سئو خارجی یا سئو off-page باید برای یک سال تعریف شوند، به ماه ها تقسیم شده و در نهایت به تاکتیک های روزانه ای تبدیل شوند که برای پیشرفت و حرکت رو به جلو ضروری هستند.   سئو نیازمند تفکر بزرگ و توانایی به عهده گرفتن وظایف و اقدامات روزانه است و هیچ گاه سئو نباید ترک شود حتی برای صاحبان رتبه اول گوگل در کلمه کلیدی مشخص کسب و کار!  

وظایف ماهانه نگهداری سئو

1-گزارش عملکرد علاوه بر نظارت روزانه یا هفتگی شاخص کلیدی عملکرد یا KPI، گزارش های منظم ماهیانه نیز بسیار حائز اهمیت هستند. تمرکز بر نظارت های ماهیانه، موجب می شود زمان بیشتری برای مقایسه داده های بیشتر و مشاهده ترندها داشته باشید. گزارش عملکرد ماهانه باید شامل مقایسه سالیانه برای یک ماه کامل به همراه جزئیات باشد. ذکر هر موضوعی در رابطه با دلایل دوری از اهداف، رسیدن به اهداف و معیارهایی که ممکن است موجب تغییر در برنامه ها شوند، برای تعیین سطح و اولویت بندی گزارش های عملکردی ضروری است.   2-کار خود را تکمیل کرده و آماده برای اقدامات بعدی باشید! در این مرحله فرصتی برای ارزیابی تاکتیک ها و نحوه اجرای برنامه در ماه گذشته در اختیار دارید پس باید به این سوالات پاسخ دهید:
  • آیا همه چیز تکمیل شده است؟
  • آیا ایرادی وجود دارد؟
  • چه موانع و مشکلاتی سر راه شما وجود داشته اند و چه موانعی در راه هستند؟
نگاهی به گذشته، کمک می کند تا بتوانید آینده را بهتر شکل دهید. هنگامی که موارد و تاکتیک های عمل را با داده های عملکرد ترکیب می کنید، باید یک تصویر کلی از واقعیت کارایی سئو در ذهن داشته باشید.   3-برای اقدامات ماه آینده برنامه ریزی کنید و برنامه خود را ارزیابی کنید فواصل ماهانه، زمان مناسبی برای اطمینان از درستی و تکمیل وظایف است. حتی اگر کل سال خود را برنامه ریزی کرده باشید، ممکن است تغییراتی در سئو به وجود بیاید. چرا که در این مورد، همیشه ممکن است کارها مطابق انتظار ما پیش نروند. با در نظر گرفتن یک برنامه ریزی ماهیانه، می توان برنامه هایی مانند دو برابر کردن یک تاکتیک خاص، یا درنظر گرفتن یک استراتژی کلی برای کالیبراسیون دوباره را در نظر گرفت. اگر در به دست آوردن گزارشات ماهانه به اندازه کافی سریع باشید، نه تنها از فکر و خیال های بیش از حد رها می شوید، بلکه می توانید با زمان بیشتری بر روی اهداف خود و نحوه رسیدن به آن ها تمرکز کنید.  

وظایف سه ماهه نگهداری سئو

1-رسیدگی به مسائل فنی با فرض بر اینکه شما از ابتدای کار سئو، مسائل فنی را تحت پوشش قرار داده و به صورت روزانه و هفتگی نیز به هشدارهای مربوطه توجه می کنید، بررسی سه ماهه مسائل فنی نیز بسیار حائز اهمیت هستند. این بررسی ها باید شامل مسائل گزارش شده در Google Search Console و Bing Webmaster Tools باشد. به علاوه، این مقایسه باید معیارها و استانداردهای سرعت سایت، قابلیت استفاده برای تلفن همراه، اعتبار سنجی ساختار داده ها و جنبه هایی که اغلب به صورت مکرر مورد بررسی قرار نمی گیرند را شامل شود.   2-بررسی مسائل سئو On-Page حتی اگر شما نظارت های مکرری انجام دهید، تا زمانی که بررسی درستی نداشته باشید، ممکن است اتفاقاتی در وبسایتتان رخ دهد. آپدیت کدها، آپدیت پلاگین یا افزونه، انتشار محتوایی با برچسب تکراری، انتشار محتوای کپی یا حتی از دست رفتن اصول on-page اتفاقتی هستند که ممکن است برای وبسایت شما رخ بدهند. بررسی سه ماهه مشکلات سئو داخلی با استفاده از ابزارهای مختلف، بسیار ضروری است. طیف گسترده ای از ابزارها وجود دارد که به صورت روزانه کوچکترین تغییرات، نظیر تغییر یا حذف قسمت (توضیحات متا) را نیز به شما هشدار می دهند. صرفنظر از این موضوع، داشتن یک ابزار جامع برای جمع آوری و ارزیابی بررسی سه ماهه و مقایسه با نتایج بررسی قبلی بسیار مهم است، زیرا به این ترتیب می توانید ببینید همه تغییرات و اصلاحات لازم اعمال شده و در صورت نیاز، دوباره اصلاحات لازم را در برنامه تاکتیکی قرار دهید.   3-بررسی مشخصات لینک برنامه جامع و کلی سئو، شامل لینک سازی نیز هست. اما اینکه این جذب لینک، از طریق تولید محتوای جذاب صورت بگیرد، یا با تمرکز بر تحقیق و توسعه انجام شود، بخشی از تاتکیک های در حال انجام است. موضوع زمان برای به دست آوردن یک دید کلی، اهمیت زیادی دارد. این موضوع ممکن است یک مولفه عملکردی باشد که هر ماه مورد بررسی قرار می گیرد، اما ارزیابی سه ماهه باید دقیق تر انجام گیرد. ارزیابی کیفیت لینک ها، تعداد لینک ها، تنوع منابع، محتوای مرتبط با لینک ها، مقایسه با رقبا، مقایسه با معیارها و مقایسه های دوره ای، از جمله نکاتی هستند که باید در نظر گرفته شوند.   4-بررسی های محلی (Local Listings) هنگامی که مدیریت لیستهای محلی در حالت نگهداری ( maintenance mode) است، نیازی به تغییرات عمده و مکرر اطلاعات NAP (نام، آدرس، تلفن) نیست. با این حال، این بدان معنا نیست که این موضوع را نادیده بگیریم. بررسی های سه ماهه با استفاده از ابزارهای مخصوص برای تایید صحت اطلاعات توصیه می شود.  

وظایف سالانه نگهداری سئو

1-اندازه گیری عملکرد در هنگام اجرای برنامه های سالانه سئو - حتی زمانی که در برنامه ریزی سالانه یا چرخه های ارزیابی نیستید - انتخاب داده های یک سال کامل و ارزیابی مفید آن ها می تواند به شما در محاسبه نرخ بازگشت سرمایه یا ROI کمک کند. سئو یک فرایند دراز مدت برای دستیابی به رده های بالا در موتورهای جستجو می باشد. این یک سرمایه گذاری با ارزش از زمان برای مشاهده داده های عملکرد در طول 12 ماه، مقایسه آن با دوره های قبلی، در نظر گرفتن معیارها و در نهایت رسیدن به موفقیت است.   2-برنامه ریزی برای استراتژی و تاکتیک ها علاوه بر بررسی داده های عملکرد سالانه، شما باید برای اهداف، استراتژی و تاکتیک های خود برای سال آینده نیز برنامه ریزی کنید. اگر طرح و برنامه ای نداشته باشید یا نگاه شما واقع بینانه نباشد، ممکن است در ادامه بین آنچه که انتظار دارید و آنچه که در واقعیت اتفاق می افتد، تفاوت بسیاری باشد. پس سعی کنید با برنامه پیش رفته و از اشتباهات قبلی خود درس بگیرید.  

نتیجه گیری نهایی

نحوه پیاده سازی، اجرا و حفظ سئوی موفق، برای برندها و سازمان های مختلف ممکن است متفاوت باشد. با این حال وجود یک فرآیند تعریف شده و ساختار یافته که شامل یک چک لیست کامل از آیتم های سئو است، ضروری است و می توان از آن به عنوان کلید دستیابی به اهداف نام برد. بدون در اختیار داشتن یک برنامه جامع به همراه چک لیست کاملی از آیتم های سئو، بررسی های هفتگی، ماهانه، سه ماهه و سالانه با مشکل رو به رو می شوند. همچنین با توجه به ماهیت سئو، که بر روی اهداف بلند مدت تمرکز دارد، حفظ تمرکز برای رسیدن به موفقیت ضروری است.   منبع : مرجع طراحی سایت و سئو سایت مهندس امیر لطفی عمران  
کلیه مطالب از سایت زیر کپی شده است! طراحی سایت با وردپرس | طراحی سایت فروشگاهی | سئو در سایت وردپرس
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.